Gravid i vecka 12

DATUM: 2011-12-16 KATEGORI: GRAVIDITETSVECKOR

Barnet,

Nu finns det mesta på plats och fostret koncentrerar sig på att växa. Det börjar växa hår på kroppen som ska skydda huden. Naglar har vuxit ut på tår och fingrar.

All näring går via moderkakan till fostret så glöm inte att tänka på vad du äter och dricker. Det kan både öppna och stänga munnen och producerar flera egna hormoner.

Längd huvud till stjärt 60 mm.

 

Mamma,

Forskning visar att det är mindre vanligt med missfall efter vecka tolv. Illamåendet upphör för många. De flesta har ökat ungefär ett till fyra kilo. Har du kräkts mycket kanske du till och med har minskat i vikt. Det är helt normalt. Ni har kanske redan berättat för era föräldrar och/eller nära vänner att ni väntar barn. Men många väntar med att berätta till vecka tolv. Andra berättar från dag ett och tänker kanske att om det sker ett missfall så vill vi kunna prata med våra nära om det. Det kan vara skönt att få berätta, att inte hålla på hemligheten längre. Äntligen får ni glädjas öppet tillsammans med era vänner och familj.

 

Pappa/partner,

Så fort ni berättat kan ni prata okodat med kompisar och vänner. Ni har kanske kompisar som har barn. Vissa frågor kan det vara skönt att prata med en kompis om istället för att oroa din partner. Det gäller förstås båda er blivande föräldrar.

Hur gick det när din kompis väntade barn? Hur går det till på förlossningen? Hade de sex? Vad kan vara bra att tänka på? Din relation till vänner som varit i liknande situation kan fördjupas.

 

Egna funderingar,

Känner mig något säkrare nu än vad jag gjorde för bara någon vecka sen. Men man är ju fortfarande än aning nervös och rädd för att nånting ska hända.

Det börjar redan att synas lite smått - i mina och Viktors ögon. Är svullnare om buken denna gången än vad jag var när jag väntade Nicholaj. Dom brukar ju säga att man börjar visa mycket fortare andra gången man är gravid. Jag tror att det stämmer.


Kommentarer
Postat av: Chayenne - En av Sveriges skönaste unga mammabloggar.

Vill du tjäna pengar på din blogg eller hemsida? Isf har jag några vettiga tips! Tveka alltså inte och läs mitt inlägg.

http://sense.webblogg.se/2011/december/chayenne-tipsar-1.html

Kom igen snyggis! Det tar bara några sekunder av din tid :)

2011-12-16 @ 22:01:05
URL: http://sense.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mica heter jag & är en tjej på 22år Bosatt i nynäshamn med sambon Viktor

Sommarn år 2011 fick vi tillsammans vårat mirakel Nicholaj som föddes den 20 juni klockan 10.32. på morgonen Jag hade drabbats av moderkaksavlossning på vägen in till BB & det tog också våran sons liv ifrån oss Vi både sörjer & kämpar dagligen vidare med våra liv

Vändpunkten och ljuset i våra liv anlände till oss den 21 juni 2012 Våran älskade prins hade blivit storebror till en liten prinsessa vid namn Tindra
bloglovin